welkom in Paramaribo! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Sandra Boender - WaarBenJij.nu welkom in Paramaribo! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Sandra Boender - WaarBenJij.nu

welkom in Paramaribo!

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Sandra

15 September 2008 | Suriname, Paramaribo

na de Osama in ons vliegtuig lijkt het niet zo moeilijk om de rest ook te overleven hier.

...totdat je het verkeer ziet! Auto's rijden links, niks mis mee natuurlijk want daar valt aan te wennen.
laten ze hier nu eens bijna niet het verschil weten tussen:
- links en rechts
- rood en groen
- goede rijstijl en verkeerde rijstijl

waar ze (lees de Surinaamse mannen) verder nog veel moeite mee hebben zijn:
- 1 of 5 vriendinnen tegelijk
- versieren en vervelend zijn
- veeeeel meer!

de verschillen waar ze juist hier wel ontzettend goed op letten zijn:
- blank of bruin
- vrouw of man
- blauwe ogen of bruine ogen

naja, ga zo maar door..

iedereen, echt waar iedereen, wordt door de mannen hier nagePsssssstt, gefloten en ranzige dingen tegen gezegd. mijn motto hier is dus: Negeren!
aangezien de meeste mensen dat hier doen zal je denken dat de mannen een ontzettend gekrenkt ego hebben. was het maar zo'n feest!

zaterdagavond hadden we een barbeque voor alle Nederlandse stagiaires bij een local thuis. erg gezellig! Laura was aan het praten met een Surinaamse jongen en ik ging er even bijzitten. hij had slechts 5 vriendinnen en vond dit de normaalste zaak van de wereld. logisch.. wij hebben hem maar even aan het verstand gepeutert dat dit niet zo is.. dat het misschien, ver weg, toch wel een klein beetje oneerlijk en gemeen is.. hij begreep het helaas niet, op z'n 30e zou hij er wel 4 dumpen zodat 1 zijn vrouw kon worden.. arme dames die daar ingetrapt zijn..

maargoed, genoeg gekletst over de nogal vreemde, vervelende mannen hier. jullie zullen vast ook wel wat over Paramaribo zelf willen weten!

dag 1:
na een te lange speurtocht naar een supermarkt in de buurt die uiteindelijk bij ons in de straat bleek te zitten en eventueel zelfs nog 1 om de hoek, hebben we van een huisgenootje een rondleiding gehad door het centrum. hier zijn we het een en ander aan winkeltjes binnen gegaan, hebben we een hangmat gekocht en zijn tot de conclusie gekomen dat het hier best goedkoop is.

natuurlijk gingen we als toeristen ook langs de waterkant, fort zeelandia en de palmentuin.
vooral de laatste was erg mooi!

's middags zijn we lekker naar het zwembad gegaan aangezien het hier behoorlijk aan de warme kant is..
we hebben daar onze hangmatjes opgehangen en hebben heerlijk genoten!

donderdagavond kregen we een nieuw huisgenootje erbij, we zitten nu met 3 meiden en 2 jongens in huis. erg gezellig!

vrijdag was het aan ons de eer om ons nieuwe huisgenootje het centrum te laten zien. we wilden erg graag naar de centrale markt dus na een lange poos lopen hebben we die eindelijk gevonden. het zag er zwart van de mensen en hebben de meest rare dingen gekocht en geproefd.
ik heb 's middags maar een abonnement op het zwembad genomen want ik heb het idee dat ik daar vaak heen zal gaan om lekker af te koelen.

's avonds hadden we dus de bbq waar ik het net over had, heel gezellig!

gisteren zijn we naar een Surinaamse kerk geweest, die kunnen er wel een goed feestje van maken zeg. het jammere is dat ze niet goed weten wanneer ze moeten stoppen.. nar 4 uur was de dienst afgelopen en zaten we te snakken naar een lekker koud glas water! we hebben verder de hele dag gerelaxed. ik heb m'n hangmat tussen 2 bomen in de tuin gehangen heb me daar heerlijk geinstalleerd in m'n bikini met een boekje.. puur genieten noemen we dat!

's avonds gingen we met Tiemo en Tresy (huisgenoot en buurmeisje) koken van de dingen die we vrijdagochtend op de markt hadden gekocht.
het resultaat was ronduit smerig! als we al die Surinaamse groenten er niet in hadden gegooid was het best te eten geweest maar dit! nee, niet voor herhaling vatbaar. lang leve de Hollandse groenten!

nou ik vind het nu wel goed geweest, het is hier half 9 's ochtends dus ik ga lekker van deze dag genieten!

liefs, Sandra



nog een paar vreemde dingen in Suriname:
- melk in zakken
- bij rondleidingen krijg je zelfs te horen welk matras er op de bedden ligt
- leguanen die in bedden kruipen (dat dacht ik, totdat ik erachter kwam dat leguanen groot zijn en gekko's klein, maargoed, hij zat wel in m'n bed!)
- taxichauffeurs die naar Guus Meeuwis luisteren
- Surinaamse mannen hebben zelfs kroeshaar onder hun oksels
- vrouwen dragen hun BH's 3 maten te klein
- in de supermarkt staan rijen pindakaas! (heb ik dus voor niks de ochtend dat ik wegging pindakaas op m'n broodje gedaan)

  • 15 September 2008 - 12:20

    Elisabeth:

    Hej Surinamers!!!
    Haha...erg leuk om jullie verhalen te lezen! (heb net ook op Laura dr site zitten lezen!) Maar dat gaat nog wat worden, komende maanden daar.... ;-)
    Zien jullie t nog wel zitten?!
    Zal af en toe es ff een kijkje nemen hier, hoe jullie het maken.
    In elk geval heel veel plezier en veel suc6 ook met de stage daar!!! (ook aan Laura!)
    Groetjes, Elisabeth

  • 15 September 2008 - 12:58

    Jessica:

    Hee Flapdrol!

    Klinkt goed daar, vooral dat verkeer is echt wat voor jou om daartussen te slenteren:P
    En met koken zit er maar 1 mogelijkheid op San: elke dag broodje hamburger!
    Naast al dat chillen, wanneer begin je eigenlijk met je stage?
    En zet wat foto's op deze site als dat kan!

    Xx

    ps: hebben ze daar ook alleen van die cheddar cheese:P?

  • 15 September 2008 - 16:14

    Dennis:

    HEEY HEEY klinkt als 1 groot feest! Heel veel geluk daar he en uh houd ons op de hoogte!!
    ennuh wanneer komen er foto's???

    XXX

  • 15 September 2008 - 17:37

    Dinja:

    heeeey pannie!!!
    haha wat een mooi berichtje :-)
    Heb je lekkere beestjes in je bed joh. hahaha, hoef je Martijn ook niet zo erg te missen!!!hehe.
    En al andere enge beesten gezien?! en ik ben ook erg benieuwd naar je fotos!!! Schiet es op joh ;)
    Het klinkt allemaal echt super tof!!! Je geniet lekker hoor ik :)
    Blijf dat vooral doen in je lekkere hangmatje (jaloers!!!)
    Love you!!
    Dikke knuffel dino.
    ps. niet te bruin worden he?!

  • 15 September 2008 - 18:00

    Meerhol:

    he schatti!
    hahah geniaal. Vooral die krulletjes onder de oksels, lijkt me wildaantrekkelijk. Is er nog plaats voor Hop daar?
    Mooie omgeving? ben net zoals de rest ongeduldigen hier erg benieuwd naar je foto's!
    Ik had ook een poging gewaagd om vandaag in de zon te gaan liggen, maar toen hop er goed en wel lag helemaal geinstalleerd ipod boek je kent het wel, ging idd...De zon weg. Schade!
    nou chick geniet er van en hou me op de hoogte.
    dikke kus love you meer

  • 16 September 2008 - 00:02

    Meikie!!:

    heeey lieve pannie!!!
    hahahahaha je hebt alweer bezoek in je bed gehad..hihi..wij alweer thuis van een grote bruine spin!!! ben ik ff blij dat papa en mama thuis waren:P:P
    maar het klinkt allemaal goed daaroh!! dat wordt helemaal niet werken straks;)
    vooral dat hangmatje staat me wel aan:D
    en ik nu maar druk werken in mn nachtdienst..pfff..met een dik vest aan!!
    nou lekker genieten en vooral fotos maken!! ben erg benieuwd!!!
    liefs xxxxxxxxxxxxx ook van jasper!!

  • 17 September 2008 - 14:26

    Coby:

    Hoi Sandra
    gaat het allemaal goed daar met Laura en jou? Ik zag Laura op de foto eten klaarmaken, was dat die lekkere maaltijd waar jullie het over hadden? Veel plezier en succes in het ziekenhuis
    Veel liefs Coby

  • 18 September 2008 - 21:30

    Buren:

    Hoi Sandra, als ik je zo over het verkeer hoor in Suriname, is het maar goed dat je hier het inparkeren nog hebt geoefend. We blijven je volgen, erg leuk zo'n weblog!! Veel plezier.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Sandra

Actief sinds 24 Juni 2008
Verslag gelezen: 185
Totaal aantal bezoekers 16277

Voorgaande reizen:

30 December 2010 - 31 Januari 2011

Zuid Afrika

11 September 2008 - 24 December 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: