mensensmokkel vanuit Frans Guiyana - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Sandra Boender - WaarBenJij.nu mensensmokkel vanuit Frans Guiyana - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Sandra Boender - WaarBenJij.nu

mensensmokkel vanuit Frans Guiyana

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Sandra

02 November 2008 | Suriname, Paramaribo

het mag dan wel zijn dat ik alweer 2 weken niks van me heb laten horen, dit betekent natuurlijk niet dat ik niks meegemaakt heb, integendeel!

allereerst was ik in het vorige bericht het vervolg op de 'pielenlikker' vergeten te vertellen! dat kan natuurlijk niet!
we zijn naar onze huisbaas toegegaan, helaas was alleen z'n moeder er. tja, wie gaat er dan uitleggen waarvoor je de huisbaas nodig hebt.. zoals je misschien al raadt; Sandra!
met een rood hoofd (die zoals je weet heeeeel erg rood kan worden) heb ik dat arme mens uit moeten leggen dat er een man bij onze poort stond, blablabla en we er toevallig nog een foto van gemaakt hadden ook! zoals je je misschien al in kan denken, dat is genant!
een dag later spraken we de huisbaas. hij wilde ons wel een aantal knuppels geven waarmee we ons op hem en zijn auto moesten uitleven. we hebben vriendelijk bedankt aangezien we hier zitten om mensen beter te maken en niet het tegenovergestelde.. ook had de huisbaas nog een geweer thuis liggen die hij best aan ons uit wilde lenen. in Suriname kan alles..
we bellen volgende keer wel gelijk de politie, lijkt me handiger..

vorige week hadden we een dag vrij, er was weer een nationale feestdag (1 van de 365 per jaar) op deze dag zijn we met een optocht van allemaal bakra studenten op de fiets naar de overkant van de Suriname rivier gegaan. hier zijn we door een plantage gefietst, heerlijk! van een plantage was weinig over en de rimboe had de hele boel overgenomen, het zag er prachtig uit!
ook zijn we naar Nieuw-Amsterdam gefietst, hier hebben we even rondgelopen in het openluchtmuseum. we hebben een heerlijke dag achter de rug!

ik mag me nu trouwens officieel geen beginner meer noemen bij salse, ik ben door naar de semi-1! dit hebben we natuurlijk gevierd met een bord echte heerlijke Surinaamse pom!

het weekend zijn Laura, Timo, Lisette en ik naar Frans Guiyana gegaan. we begonnen aan een reis vol avontuur en spanning.
de dag begon rustig, ik vierde feest omdat ik een jaar verkering had (de dag daarvoor had Laura me al getrakteerd op een taartje), we reden richting Albina om daar met bootjes de rivier over te steken naar Frans Guiyana. waren we bijna bij Albina, kwam onze slimmerd Timo er achter dat hij z'n paspoort was vergeten! hij had het 's ochtends slechts een paar keer tegen ons gezegd dat we m niet moesten vergeten, had Lisette er zelfs nog over opgebeld en wat doet hij..?!
dan maar proberen zonder paspoort.. hij had z'n IDkaart wel bij zich dus na veel geslijm bij de douanebeambte wilde hij wel een oogje dichtknijpen en ons erdoor laten.. naar Frans Guiyana was geen probleem, het is een Europees land, maar Suriname weer in, dat was een ander verhaal. tja, wat doe je dan?
Gaan natuurlijk!

in de boot zat nog een Fransoos die ons vertelde dat we naar Awala moesten gaan, dat bleek erg leuk te zijn.
we kwamen aan in St. Laurent, hier hebben we even rondgelopen. wat een genot! de auto's reden opeens weer aan de rechterkant van de weg, we moesten betalen met euro's, ze hadden touringcars en we moesten ons zien te redden in het Frans wat niet zo gemakkelijk was als het leek! het leek wel een sprookje! na alles gezien te hebben, pakten we een taxi naar Awala.
hier aangekomen bleek dit dorp niet uit meer dan 3 huizen te bestaan en een ieniemienie supermarktje met een restaurantje.
we werden gedropt bij een backpackersslaapplaats, niet wetend of we daar uberhaupt konden overnachten omdat de eigenaar er niet was. we hebben heerlijk op het strand gerelaxed en zijn daarna maar weer op zoek gegaan naar de eigenaar. gelukkig was hij ondertussen aangekomen en had hij nog 4 slaapplaatsen over ook! we hebben een hangmatje gehuurd en opgehangen voor de nacht. (je mag natuurlijk voor 8 euro geen bijzondere luxe verwachten he!)

we zijn naar DE supermarkt gelopen en probeerden met veel moeite in het Frans de man achter de balie duidelijk te maken wat we wilden hebben, hij begreep er allemaal helemaal niks van, dit zei hij ook, in het Nederlands! al die moeite voor niks..

hierna hebben we 1,5 uur op ons eten moeten wachten bij het restaurant, ondertussen hadden we vriendjes gemaakt met de straathonden die ons de rest van de avond achtervolgden, ze waren wel lief..
na een spooktocht in het pikkedonker richting onze slaapplaats hebben we onder het genot van een wijntje bij het strand van de melkweg boven ons genoten, wat een prachtige hemel!

de volgende dag hadden we een heel Atlantische oceaanstrand voor ons alleen, als er iets is wat heerlijk is, is dat het wel!
later op de dag werden we opgehaald door de taxichauffeur die ons naar een dorpje bracht waar hij ons erg graag wilde trakteren op soep, erg lekker en gezellig!

terug in St. Laurent hebben we Timo mooi bang kunnen maken toen we een douane boot over de rivier zagen varen. we regelden zelf een bootje om naar de overkant te kunnen. Timo zat kaarsrecht vol spanning in de boot.
Opeens........

waren we aan de overkant en stapten we de taxi in.. (jammer he!)

een korte beschrijving van hoe onze terugrit er uitzag:
- het was pikdonker
- we reden aan de andere kant van de weg
- we reden 120km/h
- de chauffeur was aan het bellen en smsen
- er zaten veel kuilen in de weg
- er kwamen regelmatig tegenliggers.

je kan begrijpen dat het leven zo af en toe aan me voorbij flitste, ik kwam er achter dat ik best een mooi leven heb..

mn verhaaltje begint aardig lang te worden dus ik zal jullie niet veel langer meer vervelen.
gelukkig heb ik een aardig rustige week achter de rug, op het feit na dat ik de zoon van een man uit het magazijn aangeboden heb gekregen om mee te trouwen. hij wilde me erg graag als schoondochter omdat ik niet klaagde over muggenbulten, simpelweg omdat ik ze bijna niet heb. aangezien ik toch geen zin had om Martyn in te ruilen voor een of andere bosneger, heb ik hem maar vriendelijk bedankt.

ik vind het wel weer genoeg geweest voor vandaag, tot de volgende keer!
liefs, Sandra


Ps: speciaal voor mijn lieve schoonvader en omdat ik nog wel bij jullie in de familie wil blijven; ik mis Martyn echt hoor!
;-)

  • 02 November 2008 - 14:41

    Laura:

    Pannie!!!
    wat een super leuk verhaal weer:D
    ik mis je heel erg schat!!
    doe je wel een beetje voorzichtig!?!
    nou maak er maar weer een leuke tijd van!!
    Xx Laura(L)

  • 02 November 2008 - 15:26

    Tamara:

    hallo sandra,

    ik ga binnenkort ook naar suriname en ik was dus naar verhalen over suriname aan het zoeken.
    mooie is dat je in de straat van mn opa en oma woont en hun huis staat zelfs op je foto! te grappig!
    volgens mij heb je het wel naar je zin, gelukkig maar!
    veel plezier en als je er bent zal je ik je over 2 weken vast nog wel eens tegen komen bij vos of de supermarkt ofzo!

    laters
    tamara

  • 02 November 2008 - 15:28

    Tamara:

    hihi
    was iets te enthoasiast!
    t is t huis van mn opa en oma helemaal niet!
    lijkt erop...
    in ieder geval
    nog steeds veel plezier!
    tamara

  • 02 November 2008 - 18:08

    Meikie:

    heeey lievie!!
    wat een heerlijk verhaal toch ook weer:) helemaal heerlijk om je gisteren heel lang gesproken te hebben:D hou van je schat!! lekker genieten daar!! dikke kusssss knuffels en liefs xxxxxxx van mij!! en jas!!en botje!!

  • 02 November 2008 - 18:14

    Gabs:

    Wat een geweldig verhaal weer San! je bent een natuur talent!;) is schrijfster misschien niet een beroep voor jou:P

    Have fun...
    Kussie

  • 02 November 2008 - 18:16

    Dino:

    Hoi schatje,
    Vind het altijs super leuk om je verhalen te lezen! Heerlijk om je vrijdag ff gesproken te hebben!
    Die pielemannetjes mag je van mij neer schieten... oh nee, doe die pieledingetjes maar ;):P
    Geniet lekker meis!
    Heb je al een vakantie geboekt?
    Love you!!!
    Dikke knuffel xxx mij

  • 04 November 2008 - 11:06

    Jessica:

    Wat een avonturen allemaal weer, dat kan helaas niet gebeuren hier in het saaie koude kikkerlandje!:( Blijf maar lekker genieten daar tussen de bosnegers zolang het nog kan en groetjes aan laura;)
    Liefs Gassan
    Ps: nog precies 7 weken en dan ben je weer in NL!

  • 04 November 2008 - 14:29

    Eileen:

    Lievee nicht !!!!!

    zozo weer een heel avontuur achter de rug!
    het mooiste van jou verhalen vind ik hoe je ze schrijft doe je echt op een super grappige mannier:P
    whaha maaar ikhoop dat je het naar je zin hebt en ik mis je wel hoor maar ben vast niet de enige!!

    dikke kus en liefs (L)

  • 04 November 2008 - 21:58

    Tineke Bolder:

    he sandra
    je maakt daar aardig wat mee
    leuke ervaring!
    hoop wel dat ik je in december weer zie
    veel plezier nog en doe voorzichtig

    groetjes gert tineke en natuurlijk boef

  • 10 November 2008 - 16:24

    Irma:

    Ha Sandra!!
    Zou bijna zeggen:vakantieganger!!ow nee je bent daar voor stage he!!hahaha
    Heb net al je verhalen gelezen!!zozo, je maakt wat mee zeg!!!
    Leuk dat je alles via deze site zo kan volgen!!
    Maar de stage bevalt goed zo te lezen.haha
    das goed om te horen!!
    Dus op dansles.haha
    Dan moet je dat ons straks ook maar ff leren.
    Wel leuk om te doen zeker!!
    Maar goed veel succes nog. en pas goed op je zelf, vooral die rare mannetjes!!
    Geniet ervan.Doeidoei een dikke knuffel uit Harlingen, Irma

  • 13 November 2008 - 18:11

    Carla:

    Hallo sandra
    Wat kun jij geweldige verhalen schrijven, super en je beleeft wel wat hoor.Vor dat je weg ging naar suri zei je nog....dat lukt me niet die verhaaljes schrijven.Ik kijk er elke keer weer uit...leuk!
    Ben benieuwd naar je volgende avontuur..Veel plezier en een dikke knuffel uit Harns!!gr carla en de rest.

  • 13 November 2008 - 21:24

    Nelly:

    Hee Sandra,
    Je hebt het wel naar de zin daar zeg en je kunt erg leuk schrijven! Ik zie het helemaal voor me. Stage ze!!!
    Groetjes uit Harlingen van Nelly en co.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Sandra

Actief sinds 24 Juni 2008
Verslag gelezen: 174
Totaal aantal bezoekers 16279

Voorgaande reizen:

30 December 2010 - 31 Januari 2011

Zuid Afrika

11 September 2008 - 24 December 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: